Kuuroorden in Tsjechië en weer Franz Jozef

2 augustus 2015 - Karlovy Vary, Tsjechië

Dag 107. Nu de koelte eindelijk over ons heen is gekomen, bedankt voor het opsturen daarvan, is de reis inmiddels gevorderd tot in Tsjechië. Eerst nog beland in het uiterste noordwesten van Hongarije aan de grens met Oostenrijk en Slowakije. Daar waar de Duna (zoals de Hongaren de Donau noemen) een duidelijke grenslijn is. Uitstekend fietsgebied, vlak met fraaie fietspaden door het boerenland. Wat opvalt in het grensplaatsje Mosonmagyarovar (het waren twee plaatsjes; Moson en Magyarovar) zijn de vele tandklinieken. Ons verblijf in Slowakije duurde slechts 1 uur. Via Bratislava en Brno zijn we in Zuid Bohemen vlak bij het plaatsje Pelhrimov. Leuk Middeleeuws plaatsje met een opmerkelijk museum. Het Recordmuseum. Mensen die langer zijn dan 205 cm hebben bv. gratis toegang. Via Praag zijn we nu in West Bohemen, vlak aan de Duitse grens in het wereldberoemde kuuroord Karlovy Vary ook wel Karlsbad genoemd. Hier vertoefden ooit de grote der aarde, zoals Goethe, Chopin, Wagner, de Russische tsaar Peter de Grote, Koning Edward VII, ja en natuurlijk Franz Jozef de Eerste. Zoals Caesar een rode draad is in onze reis, zo treden we opnieuw in de voetsporen van de keizer. Letterlijk, na de prachtige promenade in Opatija in Istrië, waar we drie maanden geleden waren. Je kijkt hier echt je ogen uit. Langs de oever van de rivier staan fraaie huizen, minerale bronnen evenals de colonnades.

Naarmate we nu steeds meer naar het westen reizen worden de westerse invloeden steeds groter. Alleen de weg van Brno naar Praag valt hier dan buiten. Die past wel in het Oostblok verleden. Betonblokken waar je overheen stuitert. Maar de binnenwegen zijn goed en de natuur is prachtig. Dus we vermaken ons nog volop.

1. Jan en Annet:
    2 augustus 2015
    Mooie foto's ook weer en wij hebben wel eens een mooier span honden voor een kar gezien en dan hebben we het nog niet eens over de man erachter!
  2. Elly Helweg:
    7 augustus 2015
    Even in mijn plakboek nr. 52 gekeken. In Karlovy Vary heb ik een foto en drink gezond water van 72gr., niet lekker staat daar bij geschreven. Staat kuuroord Mariánske láznê ook op jullie program? Groter dan Frantiskovy, kleiner dan Karlovy Vary, maar volgens zeggen het mooiste.