Olympische oorsprong en het fraaie zuiden.

16 juni 2015 - Koróni, Griekenland

Dag 60. De hitte is hier in het zuiden goed op gang gekomen. Je kunt niet veel doen, zelfs het maken van dit verslag kost de nodige zweetdruppels. Het noorden van de Peloponnesus heeft dus weinig schoonheid te bieden. Ook troffen wij grote vuilnishopen langs de kant van de weg. Smerig dus. Gelukkig is het oude Olympia een oase. De opgravingen van waar eens de Spelen begonnen zijn maken grote indruk. Maar waar het natuurlijk om draait is het stadion. Een renbaan van bijna 200 meter lang met een startlijn. Geen tribunes, maar toch konden hier 40.000 man kijken naar de eerste hardloopwedstrijden, speer- en discuswerpen. In 2004 werd, tijdens de Olympische Spelen in Griekenland, het onderdeel kogelstoten hier afgewerkt. Het trekt vele bezoekers, waaronder ook weer horden Japanners. Na Olympia zijn we vertrokken naar het zuiden van de Peloponnesus. En gaandeweg wordt de omgeving schoner en fraaier, met als hoogtepunt het idyllische vestingsstadje Koroni. Dit is tegelijkertijd het meest zuidelijke plaatsje waar we terecht zijn gekomen. Het ligt op de hoogte van Sicilië. We hebben nu zo'n 4000 km er op zitten. Ook hier nog steeds de Venetiaanse invloeden zichtbaar aan de citadel. Binnen de citadel vind je diverse kerkjes en er wonen ook mensen. Vanaf de poort loop je via schilderachtige straatjes naar het haventje van Koroni. De camping staat op 200 meter van het stadje, dus je kunt er makkelijk heen lopen, al is het de laatste dagen bloedheet. Vanaf hier gaan we dus weer noordelijker, maar we blijven voorlopig nog in Griekenland. Hoe we dan verder teruggaan weten we nog niet. Dan kan via Macedonië en Servië, maar kan ook via Bulgarije en Roemenië. En nu maar snel naar het heerlijke water van de Golf van Messina. Onderdompelen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marina:
    16 juni 2015
    Hallo Frans en Paulien,

Ohh heerlijk ik ben jaloers.
    En de temperatuur is misschien een beetje te maar inderdaad afkoelen in het water is een goede optie.
    Hier is het vandaag 17 graden met bewolking dus van mij mag je wel een plastic tas met zon deze kant opgooien!!!
    groet marina