Het Orakel van Delphi, de navel van de wereld.

30 juni 2015 - Kato Gatzea, Griekenland

Dag 74. Het orakel zwijgt, maar als je opgeklommen bent naar het stadion van de opgravingen bij het dorpje Delphi dan lijkt de bergwind je iets te willen vertellen. Met op de achtergrond die machtige rotspartijen van de Parnassos, met toppen van bijna 2500 meter hoog raak je snel onder de indruk van dit prachtige heiligdom van Apollo. Weer opgravingen. Ja, maar ditmaal het Orakel van Delphi. Hierna zal iedere steen anders zijn. De oude Grieken noemde het Omfalos Ges, Navel van de Wereld. Het dorpje Delphi op 550 m. hoogte en op 500 meter van de opgravingen is niet meer dan een toeristenplaatsje. Er is weinig te beleven. Maar de omgeving is zeer fraai. Met dus aan de ene kant het Parnassosgebergte en aan de andere kant de Golf van Corinthe. Prachtige vergezichten en indrukwekkende olijfbomenvelden, glinsterend in het groengrijze blad. En dan en stuk lager gelegen het meest gefotografeerde bouwwerk ter wereld, de Tholos, een Dorische rotunda. Nog in fraaie staat te zien.

Inmiddels hebben wij Delphi verlaten en zijn aangekomen in Kato Gatzea. Een klein plaatsje aan de westkust van de Pilion. Vlakbij Volos, de vijfde stad van Griekenland. En daar is het hektisch. Grote rijen voor de pinautomaten, nu de Grieken slechts 60 euro per dag kunnen opnemen en je nergens met de pas kunt betalen. We zijn vandaag de proef op de som gaan nemen met het volgende resultaat: bij de Lidl alleen maar cash, bij de Spar kon wel met creditkaart betaald worden, de pinautomaat in het dorpje had slechts één bezoeker, daarna konden wij rustig 300 euro pinnen. Geen probleem. En benzine hebben we ook kunnen tanken. Maar er zit wel onrust bij de mensen en nu het vakantieseizoen begint maakt men zich heel veel zorgen over de komst van de toeristen, niet alleen uit het buitenland maar ook de eigen mensen. Wij hopen ongeacht welke beslissing er genomen gaat worden dat de Grieken er uit komen. Het land is te mooi om bankroet te gaan.

1. Ellen&Thieme:
    8 juli 2015
    Dag Paulien en Frans, weer genoten van jullie verhaal, wat beschrijven jullie dat goed. Het is net of wij met jullie meereizen!
    Bij ons is het ook behoorlijk warm geweest, nu een wat koele natte dag, goed voor de boeren. Vorige week een tropisch toernooi gespeeld met wisselend resultaat, maar dat is ons niet vreemd.Hoplijk blijft de benzine en de geldautomaat het voorlopig doen maar wel spannend voor de Grieken met het toeristenseizoen voor de deur. Groet e&th
  2. Elly Helweg:
    8 juli 2015
    Hoi, Paulien en Frans, eindelijk een reactie van mij. Wij hebben inmiddels een maand vakantie gehad in Frankrijk. Niet zo spectaculair als van jullie, maar wel goed. De hele maand uitzonderlijk warm tot zeer warm weer. Geniet er van, maar wel wat hamsteren hoor! Stop dat Eribaatje maar vol zodat jullie niet uitgehongerd terugkomen.
    Groetjes,
    Elly
  3. Jan en Lenie:
    8 juli 2015
    Wat een geweldige reis maken jullie! Veel cultuur en natuur, prachtig. Heel leuk om op deze manier met jullie meete reizen.
    Fijne reis en hopelijk tot ziens!
    Groeten
    Jen en Lenie