Zinderende poesta's en fietspaden

25 juli 2015 - Tiszafüred, Hongarije

Dag 99. Nu de inkt in de balpen langzamerhand begint uit te drogen, waardoor de letters traag en stroperig op papier komen. Nu de ventilator in de caravan overuren draait, maar niet kan voorkomen dat de temperatuur tot een historische hoogte van 40,4 graden Celcius is gekomen. Als de eindeloze poesta's in Hongarije zinderen van de zomerhitte, dan verlang je naar een frisse zeebries. Helaas, Hongarije is het middelpunt van Europa, omringd door zeven landen, maar er is geen zee. Het water wat wij gevonden hebben is de rivier de Tisza, met daaraan gekoppeld het Tiszameer, zo'n 100 km ten oosten van Boedapest. Maar nog even terug naar Roemenië. Na de Romeinse nederzetting in Sarmizegetusa te hebben bezocht met een fraai amfitheater met heuse ondergrondse gang (voor de leeuwen?) zijn we noordelijker gegaan richting Oradea. De rode weg van Deva naar Oradea (170 km) leek daarvoor de juiste optie. Ook al omdat de wegen prima in orde waren. Je voelt hem al aankomen. Deze weg was een drama. Op vele plaatsen was men bezig om de weg tot de orde te roepen, maar het gevolg hiervan was een ware puinhoop. Over 100 km hebben we drie uur gedaan. In het boerendorpje Remetea vonden we gelukkig een uitstekende camping, waar we weer wat bij konden komen. Maar de hitte bleef, zoals die er ook al was in Bulgarije. Het laatste stukje door Roemenië hebben we op advies een andere route genomen. Dat was wel 50 km om, maar de weg was prima. Va het oerlelijke Oradea zijn we probleemloos de grens overgegaan naar Hongarije. En opeens was het land vlak, eindeloos vlak met fietspaden langs de autoroute. De poesta's, uitgestrekt, geen mens te bekennen. Hier hebben we nog geen paard en wagen gezien. En geen oude vrouwtjes met riek of koe. Wel heel veel ooievaarsnesten met hun bewoners.

Maar ook in Hongarije blijft de hitte ons dus achtervolgen. En nu bij een watergebied ook de muggen. Als knutjes dalen ze rond de schemertijd op je neer om je vervolgens twee uur lang te treiteren en te pesten. Reizen kan dus ook afzien betekenen. Tja en dan die fietspaden. Geweldig. Je kunt hier eindeloos fietsen, rond het meer op een heuse dijk met dijkhuisjes. En de Hongaren fietsen ook. Bij winkels zie je dan ook steevast de fietsenrekken. Je waant je in Nederland. Die zeebries waar wij zo naar verlangen groeit bij jullie vandaag uit tot een ware storm. Gun ons een beetje van die wind en houden jullie de vinger op de juiste plek in de dijk.

1. Marina:
    27 juli 2015
    Hallo Frans en Paulien,
    Nou dat is dus weer een spektakel geweest de reis naar Hongarije,
    tja en muggen hebben ze in overvloed in Hongarije zeker bij water.
    Dat is dus binnen zitten aan het einde van de middag ...
    En de temperatuur is hier vandaag niet om over naar huis te schrijven.Regenachtig en toch wel fris voor de tijd van het jaar,maar ik geloof dat ik dat liever heb dan de 40.4 graden die jullie hebben .
    groet Marina
  2. Ellen&Thieme:
    1 augustus 2015
    Hoi Paulien en Frans, inmiddels zijn jullie als ik het goed heb uitgerekend al weer 106 dagen onderweg! Zo te zien is ook de ergste hitte bij jullie inmiddels verdwenen en hopelijk ook die steek beestjes. Leuk, dat je zo goed kan fietsen in Hongarije, dat had ik niet verwacht. Hebben ze ook e-bikes?
    Zeker alleen van de Hollandse toeristen, want hier schijnt bijna niemand meer op een gewone batavus op gazelle te kunnen fietsen.
    Zit een beetje stram achter de pc, de hele week toernooi gespeeld met Lenie en Aart met wisselend resultaat maar het was wel gezellig en daar gaat het tenslotte om. Nog veel plezier, groet voor jullie..E&Th