Het huis van de Goden aan de Egeische Zee

9 juli 2015 - Platamón, Griekenland

Dag 83. De zomervakantie begint nu aardig op stoom te geraken in Griekenland. En de temperatuur trouwens ook. Na het referendum van het afgelopen zondag hebben we de Pilion verlaten. Het leek daar vooral uit te draaien op Oxi (ja) gelet op het aantal borden langs de weg, maar het werd dus Nai (nee). We zijn verhuisd naar onze laatste standplaats in Griekenland. Aan de voet van de machtige Olympus, de hoogste berg van dit land (ruim 2900 meter hoog). Homerus noemde de berg het Huis van de Goden. Er zijn hier langs de kust veel campings en zomerverblijven, waar veel Grieken zelf neergestreken zijn. Je ziet hier weinig West-Europeanen. Vooral eigen mensen, maar ook Serviers en Macedoniers en dat is te begrijpen, want die landen hebben geen zee. Toch zijn we ook hier weer hartelijk ontvangen en worden we niet raar aangekeken. Vanaf het strand zie je de Platomonas liggen. Dat is een oude imposante kruisvaardersburcht bedoeld als strategische blokkade voor de doorgang. Het heeft niet echt geholpen.

De zomer staat dus nu stevig in het zadel en dat betekent dat de acties op een dag beperkt worden, zeg maar een werkaanpassing. Alleen in de ochtenduren actief, daarna de schaduw in en later de zee. Dat hebben we laatste dagen gedaan. Vandaar dat de foto's deze keer op zich laten wachten. En ook de Olympus zullen we niet gaan  beklimmen. Dat schijnt trouwens ook niet zonder risico te zijn. Elk jaar vallen er wel een paar doden. En dan natuurlijk de hamvraag: wat is een Oxipanner? Niet zo moeilijk toch. Die zijn we hier in deze streek in ieder geval nog niet tegen gekomen. Het afscheid van Griekenland is dus aanstaande. Maar er zijn meer mensen die op een of andere manier ergens afscheid nemen. Succes ermee.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marina:
    Hallo Frans en Paulien,

Nou idd een afscheid van Griekenland voor jullie en voor ons vandaag afscheid van Miriam .
    Je weet het waarschijnlijk nog niet maar volgend jaar gaan we met je mee ....als reisleiders hahaha.
    We kunnen de reisplannen bespreken op het bankje rondom de boom op het plein.
    Ga aub vast sparen voor een camper dan kan je wat meer oud collega's meenemen.
    Ernst is bezig met zijn rijbewijs...dan kunnen wij tenminste een drankje nemen op elk terras wat we tegenkomen.
    Goede terugreis en we houden contact.
    groetjes van je oud - collega's.
  2. Miriam:
    Hoi Frans,

Voor mij inderdaad vandaag de laatste dag aan de Computerweg. Je blog stond op dat moment op mijn scherm dus je was er toch nog een beetje bij. Het laatste blog dat ik hier lees, de rest zal ik thuis nog volgen. Voor mij begint morgen ook een lange vakantie en we zien wel wat de toekomst gaat brengen. Vind Marina haar voorstel om volgend jaar met zijn allen een roadtrip te maken wel een goeie, moet er wel een goede Wifi-verbinding zijn voor onze sollicitatie-acties.
    Een goede terugreis toegewenst. Volgens mij heb je niet teveel last gehad van de crisis in Griekenland, hoop dat het voor hen allemaal goed zal uitpakken want het is een prachtig land.
    Tot ziens in Amersfoort, maar geniet eerst nog van de mooie terugreis.

Groeten Miriam
  3. Aart en Titia van den Hazel:
    9 juli 2015
    Het Orakel van Delphi, de navel van de wereld en het welzijn van Paulien en Frans.
    Heerlijk om jullie reis verhalen te lezen en voor ons zeer herkenbaar en wij genieten hiervan!!
    Nu nog wat extra stoppen in de Griekse economie en jullie komen s
    traks weer terug met een koffer bak vol € en fijne gezonde
    herinneringen!
    Veel reisplezier genieters!