Ljubljana calling

27 april 2015 - Ljubljana, Slovenië

Dag 10. Dober dan. Gisteren zijn wij na een reis door Duitsland en Oostenrijk aangekomen in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. We hebben eerst enkele dagen in Wertheim aan de Main gestaan. Prachtige omgeving met fietsmogelijkheden alom. Daarna aan de Chiemsee in Duitsland aan de grens met Oostenrijk. En vervolgens zijn we naar Villach gereden aan de Ossiachersee. Ook daar hebben we goed kunnen fietsen, zoals een rondje om het meer. En dan nu Ljubljana. Gisteren al direct met de fiets naar het centrum. Autoluw dus ook hier goede fietsmogelijkheden. Uitgerekend op de dag dat jullie in Nederland de verjaardag vieren van die brave borst uit Wassenaar is het ook hier een officiële feestdag. De Dag van het Verzet. Deze dag komt voort uit de Tweede Wereldoorlog. En aangezien we een verzetje goed kunnen gebruiken zullen we vanmiddag eens kijken hoe dat gevierd wordt. Het centrum van Ljubljana is gezellig met veel terrasjes. Het is nog wel erg wennen aan de Slavische taal. Gelukkig bood een bord bij een restaurant (zie foto) uitkomst. Tot nu toe verloopt alles naar wens, hebben we geluk met het weer en komen we allerlei pluimage tegen, zoals een man alleen die gemiddeld 8 maanden per jaar met zijn caravan door Europa trekt.  Een oud Fries echtpaar uit Heerenveen dat overwintert in ........Oostenrijk. Vanaf half november tot half april in een caravan in de bergen van Oostenrijk en ook nog skiën. Ze gingen nu naar huis omdat hun kleinkind jarig was, maar in mei gaan ze met hun tweede caravan op zomertournee. Dat al maakt het reizen zo interessant. De foto's staan dus dit keer apart en niet in het verhaal. Veel plezier vandaag op Koningsdag.

1. Cor v.d. Heuvel:
    27 april 2015
    De temperatuur op jullie feestdag was beduidend hoger dan de onze: 10 graden met een scherpe noorden wind. En als toetje vannacht vorst aan de grond.
    groet Cor
  2. Jeannette Buitink:
    27 april 2015
    Ziet er veelbelovend uit. Geniet ervan.
  3. Leni:
    Klinkt goed! Geniet van alles wat jullie doen zien en tegenkomen! Liefs Lenixxx
  4. Jan Viester:
    27 april 2015
    Hoi Frans en Paulien, ik zie ineens dat jullie al onderweg zijn, ik ben dus te laat om jullie uit te zwaaien, maar alsnog een heel prettige vakantie gewenst met hopelijk heel veel mooi weer, en voor ons heel veel leuke kiekjes.
    Groetjes en tot later
  5. Miriam:
    28 april 2015
    Weer een heerlijk begin van de werkdag, het lezen van jullie reisverslag. Ziet er mooi uit. Gelukkig geen sneeuw in de alpen. Geniet van al het moois onderweg, dan genieten wij vanuit Amersfoort weer mee.
  6. Ellen&Thieme:
    28 april 2015
    Hoi Paulien en Frans, de eerste twee stops van jullie komt ons heel bekend voor. Zowel in Werheim als Villach hebben wij ook de nodige kilometers gefietst. Wat enig om zoveel verschillende pluimage te ontmoeten en dat is nog maar het begin van jullie reis, dat beloofd nog wat! groet van ons.e/th
  7. Ernst:
    1 mei 2015
    Hallo Paulien en Frans.
    Veel herkenbare beelden dit keer. Vooral Ljubljana! Echt een leuke stad, toch.. Mooi begin weer