Van Koninklijke villa's naar natuurschoon

5 mei 2015 - Paklenica Np (starigrad), Kroatië

Dag 18.

Na Ljubljana, de gezellige studentenstad, zijn we nu in Kroatië via een heuse grensovergang met douanecontrole. Eerst naar Moscenicka Draga aan de oostkust van Istrië. Een klein bad- en vissersplaatsje. Bekend ook als duikerscentrum. Er was op de feestdag 1 mei een groep Italiaanse duikers, waar het direct al mis leek te gaan. We zagen een oudere duiker al aan de kant in de problemen raken, maar dat liep nog goed af. De volgende dag is het wel fataal afgelopen met één van hen. Nietsvermoedend maakten wij 's avonds een wandeling door het dorpje. De betreffende duiker werd toen net opgehaald door de lijkwagen. Bekend in dit gedeelte is de 12 km lange promenade langs de kust, ook wel de Frans Jozef boulevard genoemd. Je komt er langs de prachtige villa's uit het roemrijke verleden, waar ook keizerin Sisi verbleef, soms met Frans Jozef en soms met een minnaar. Het was voor de beter gesitueerden een soort kuuroord, waar de zeelucht wonderen verrichtte. Vandaar dat vreemd gaan. De grootste gebouwen zie je in Opatija, overigens was dat het minst fraaie van de hele route. De start in Lovran vonden wij absoluut indrukwekkender. Helaas het weer zat niet mee.

Afgelopen zondag zijn wij verder gegaan in Kroatië. We staan nagenoeg bij de ingang van Nationaal Park Paklenica. De reis hier naar toe was er één om van te dromen. Langs de kronkelige kustroute met prachtige uitzichten op de eilanden Krk, Rab en Pag. Over de 200 km doe je dan wel een aantal uren, maar het is zeker de moeite waard. Nu dus vlak bij Zadar. De temperatuur is al aardig opgelopen en vandaag zal het eerste zeebad gaan plaatsvinden. En dan natuurlijk het park in waar twee indrukwekkende kloven zich door het Velebitgebergte wurmen. Paklenica dankt zijn naam aan de paklina, de zwarte hars, die gebruikt werd om boten te breeuwen. We zijn nog niet in het park geweest, dus daar later meer over.

Kroatië is tot nu toe indrukwekkend, Frankrijk en Italië hebben er een zware concurrent bij gekregen.

1. Jan en Annet:
    Hallo Frans en Paulien,
    Klinkt heel goed en verrassend dat concurrentie mogelijk is voor Frankrijk. Geniet en we kijken uit naar het vervolg.
    Liefs!
  2. Leni:
    5 mei 2015
    Wauwwww.....klinkt en ziet er goed uit....behalve voor die duiker dan....leuk om jullie verhalen te volgen....tot de volgende reislogger...!!!
  3. Anne:
    5 mei 2015
    Een concurrent van Frankrijk.. Wow.. Dat belooft wat. Wat een mooie verhalen! Erg leuk om te lezen..
    Ga trouwens maar niet duiken dan
    Liefs
  4. Farida gerber:
    hoi Paulien en man,
    Wat heerlijk om jullie verslag te lezen en wat een mooie foto's .
    Ik weet dat mijn buren ook gek zijn van Kroatië !
    Geniet ervan!
    Groetjes Faatje
  5. Ellen&Thieme:
    8 mei 2015
    Dag Paulien en Frans, leuk om weer wat van jullie spannende reis te lezen. Kroatië is vast en zeker nu al een concurrent voor Italië en Frankrijk, bij de bieb was geen boek meer te leen over Kroatië! Dus... binnenkort kan je daar Nederlands praten! Groet van de STA familie.
    Kijk uit naar het volgende verslag.....groet Ellen en Thieme
  6. Marisa Heins:
    14 mei 2015
    Hallo Paulien en Frans, leuk om jullie reisverslag te lezen, met de prachtige foto's. Paulien, beter geen zool dan een halve zool.
    Een zolige vakantie verder.
    Groetjes Charles en Marisa.
  7. Mirjam de Kleijn:
    15 mei 2015
    Het klinkt erg aantrekkelijk! Hoop het ook nog eens te kunnen bezoeken.