Het kanaal van Corinthe (Korinthos) en weer Caesar

24 juni 2015 - Kórinthos, Griekenland

Dag 68. Werden we vorig jaar in Italië achtervolgd door de Grieken en hun cultuur, het lijkt erop dat hier in Griekenland de rollen zijn omgedraaid. We zijn nu in Corinthe en staan direct aan de Golf van Corinthe. Niemand minder dan Julius Caesar besloot deze stad als kolonie op te richten. Die man moet toch wel een snelle motorfiets gehad hebben. Het antieke Corinthe staat natuurlijk weer bol van de oude stenen. De 7 zuilen van de Apollo-tempel springen er wel uit met op de achtergrond die indrukwekkende puist, de Acrocorinthos. Het waren ooit 38 zuilen, maar aardbevingen hebben er een boel omgelegd. Het nieuwe Korinthos is niet heel interessant. Wat opvalt is de haven, waar grote cruiseschepen aanmeren. En natuurlijk het kanaal. Slechts 12 km lang en het maakt de Peloponnesus los van het vaste land van Griekenland. Maar economisch heeft het kanaal geen waarde. Het is met 25 meter te smal en met 8 meter te ondiep om grote schepen door te laten. De cruiseboten keren daarom altijd weer om richting Patras. Wel prachtig is de Poseidon Bridge. Een kleine brug over het kanaal tussen Corinthe en het kuuroord Loutraki. Het is geen ophaalbrug, maar een neerzakbrug. Het middelste gedeelte van de brug zakt 8 meter naar beneden als er boten langs moeten. Gelijk een goede controle. Blijf je haken dan is het kanaal geen optie. Wat verder opvalt in Corinthe zijn de fietspaden. Niet dat je er veel mensen ziet fietsen, maar ze zijn er. Het is overigens de eerste keer dat we goed kunnen fietsen in Griekenland. Ook richting Patras kun je goed langs de kust fietsen. Verder gaat het hier goed. Je merkt niets van de crisis, kan nog steeds betalen met creditcard en er zitten nog genoeg flappen in de pinautomaat. En de Grieken, ogenschijnlijk blijven ze er rustig onder. Zouden wij ook doen met dit weer.

1. Ellen&Thieme:
    24 juni 2015
    Zo, Paulien en Frans, wij zijn inmiddels weer thuis van het prachtig eiland Madeira. Hebben genoten van alle bloemenpracht. Hadden alleen de telefoon meegenomen en voor de rest van de apparaties thuis gelaten! Jullie hebben inmiddels al weer heel wat mooie dingen gezien en ongetwijfeld beleefd Met plezier de reisverhalen weer gelezen. Bijzonder die fietspaden daar te vinden, zeker een Hollander die ze daar heeft neergelegd! Gr. Ellen&Thieme
  2. Marina:
    24 juni 2015
    Hallo Vakantiegangers,
    Nou het ziet er weer goed uit daar zeg.
    Ik zie blauwe luchten...dat mis ik hier ..maar ze zeggen het word beter.
    Fietsen is wel een dingetje denk ik op het Griekse vasteland waar je meestal zorgeloos kan fietsen doen jullie niet aan (Kos).
    Ook erg leuk in jullie verslagen dat je meteen een stukje geschiedenisles erbij krijgt
    Vanuit Kroatie krijgen wij ook al geschiedenisles van die man met de Baard.
    Een leuke onderbreking in deze tijden .
    Vandaag ook afscheid genomen van onze collega Ineke alleen zullen we van haar geen verslagen krijgen vanuit het buitenland dat word eerder Texel en Lauwersoog denk ik zo .
    Het bankje op het welbekende pleintje raakt aardig vol. We kmen nog krap te zitten over een tijdje.
    Maar onder het genot van een snaps moeten we zeker wat herinneringen ophalen.
    Geniet van jullie heerlijke reis en tot het volgende verslag.
    groeten Marina
  3. Miriam:
    25 juni 2015
    Hoi Frans,

Ziet er allemaal weer prachtig uit en leuk om ook eens verhalen van het vaste land te horen, meestal hoor je alleen wat over de eilanden. Hier begint de kamer inderdaad langzaam leeg te lopen, voor mij nog een paar dagen. De zomer begint hier nu ook te komen, men heeft het alweer over een hittegolf. Opblaasbadje in de tuin en dan jouw foto's in gedachten en ik kan ook vast wat voorgenieten.

Groeten Miriam