Van koeien op de weg naar Julius Caesar

2 juni 2015 - Ksamil, Albanië

Dag 46. Julius Caesar heeft juist voor zijn dood een nederzetting bedacht in het uiterste zuiden van Albanië. Butrint, 20 km onder Sarandë, de zuidelijkste badplaats van Albanië. Italiaanse archeologen hebben het in de dertiger jaren opgegraven. Werkelijk fraai zijn de overblijfselen, waarbij je je kunt voorstellen hoe het leven geweest is. Butrint ligt een beetje aan het eind van Albanië. De weg houdt bij het park op en je kunt alleen met een veerpontje verder richting Griekenland en dat gaan we morgen doen. We hebben in Albanië op drie campings gestaan. Die in Barbullush, later onder de rook van Durrës, de grote havenplaats en vlak bij Kavalje, ook een grotere plaats. De verschillen zijn groot, op het platteland zie je vaak een man of vrouw met een enkele koe aan de lijn, het enige bezit. In de stad zie je wat meer ontwikkelingen. Maar wat steeds hetzelfde is, de mensen zijn uiterst vriendelijk. Dat hebben we ook ervaren op de derde camping in het zuiden. Daar werden we ontvangen met ijskoffie, water, snoepjes en een bloemetje. En elke dag krijgen we die heerlijke ijskoffie aangeboden. We hebben de kustroute van Vlorë naar hier volbracht. Zo'n 150 km over een niet altijd goede weg, maar ook niet heel slecht. Het grootste probleem zat hem in de stijgingen van wel 10%. En natuurlijk liepen er regelmatig koeien op de weg. De verkeersregels lappen ze hier aan hun laars. Op de snelweg komen fietsers en brommers je rustig links tegemoet en af- en opritten kennen ze hier niet. Je kunt elk moment de snelweg af en er ook weer op, en dan gaan ze er ook nog vanuit dat men voorrang heeft. Maar daar raak je snel aan gewend. Want ongelukken of zo hebben we niet gezien. En van de beloofde campings onderweg was weinig over. De één was overwoekerd en dus gesloten, de ander had alleen stroom en weer een ander zag er helemaal niet uit. Vandaar dat we van Durrës in een route naar het zuiden zijn gereden. Daar hebben we dan wel een dag over gedaan. Je hebt met een camper meer mogelijkheden om ergens te staan. En die zie je. Veel Duitsers en Oostenrijkers. Zelfs ook met kinderen. De meesten zijn per veerboot uit Italië hier gekomen.

Na 11 dagen Albanië vervolgen we de reis naar Griekenland. Maar Albanië is absoluut de moeite waard. En bijna overal kun je met de euro betalen. Dus wat dat betreft is de eerste stap richting Europa gezet. Al moet er nog heel wat gedaan worden.

1. Anne:
    2 juni 2015
    Klinkt nog steeds erg goed! Wat een avonturen zo zeg! Echt gaaf!
    Fijn dat jullie dit zo kunnen meemaken! En succes met de overtocht!
  2. Mirjam de Kleijn:
    2 juni 2015
    Echt om van te kwijlen wat jullie beleven. Prachtige foto' s. Ben benieuwd wat er van de armoede in Griekenland te merken is.