Route 65, de kronkelende kustweg

20 mei 2015 - Mlini, Kroatië

Dag 33. We zijn nu in Dubrovnik. Daarmee hebben we 600 km. kustweg voltooid. Een prachtige route, de E65. Steeds de zee en de eilanden aan de ene kant en de bergen aan de andere kant. Een recht stukje hebben we nauwelijks gehad. Maar de weg is goed berijdbaar en rustig. Met de caravan is het ook prima te doen, al moet je er van uitgaan dat je gemiddeld 50 km per uur aflegt. Het laatste stukje E65 nemen we morgen. Dat gaat van Dubrovnik naar de grens met Montenegro.

Dubrovnik vroeger Ragusa geheten heeft veel Venetiaanse invloeden. Alleen heeft men hier de zee geen kans gegeven om de stad stuk te maken, wat wel In Venetië gebeurt. De muren die de stad verdedigen zijn breed en dik en worden zorgvuldig gerestaureerd daar waar nodig is. Het geld komt van de toeristen, want je kunt een rondwandeling maken over de muur voor 100 kuna. Dubrovnik is mooi, maar je ziet er alleen maar toeristen. Het lijkt wel of heel Japan besloten heeft deze plaats te bezoeken, want je struikelt erover, letterlijk en figuurlijk. Er wordt beweerd dat Dubrovnik mooier is dan Venetië. Moeilijk te zeggen, al mis je in Dubrovnik nu juist het water in de stad. We zijn per boot van Mlini (8 km. onder Dubrovnik) naar de oude haven gebracht. Onderweg zie je nog enkele hotels die kapot geschoten zijn in de Joegoslavië-oorlog. Daar heeft men nog niets aan gedaan. In Dubrovnik is daar niets meer van te merken. We hebben hier te kampen met de Bora. Deze noord/noordoostelijke wind begint in de avonduren, ontwikkelt zich stormachtig en luwt weer in de ochtend. En overdag is het dan bijna windstil. We staan nu op een kleine camping, maar elke dag is deze bijna geheel vol. Er komen steeds meer grijze postduiven die er voor kiezen met voornamelijk grote campers de zuidelijke landen aan te doen. Hier in Mlini merk je dat het grootste gedeelte weer terug gaat naar het noorden, slechts een klein aantal trekt verder richting Albanië. Daar horen wij ook bij.

1. Marina:
    Hallo Frans en Paulien,

Nou dat ziet er goed uit zeg.Wat een zalig gevoel moet dat zijn om zulke reizen te maken. Je gaat net te vroeg weg daar want ik hoorde vandaag dat Ernst ook die kant uit gaat over een kleine 3 weken. Zou een goeie grap zijn als je hem zou tegenkomen daar .
    Maar ik zou zeggen een hele goede reis naar Montenegro en ik ben benieuwd naar het volgende verslag ik neem aan dinsdag ivm met Pinksteren? Altijd een goed begin van de week.
    groetjes Marina
  2. Jacqueline Hoeks:
    20 mei 2015
    Hoi reizigers Hoe fijn is het om jullie verslagen te lezen. Krijg er zo zin . Vandaag op de grote Beek de bijenstal officieel geopend. Heel leuke reacties. Samen met 2 andere beginnende imkers. Samenwerking is van groot belang om de bijen Just te behandelen. Heb er een werk bij. Met de tango hebben een prachtig festival van 5 dagen achter de rug. Argentijnse muzikanten als gast ook heel bizonder. Dit weekend opnieuw Argentijnse muzikanten die een hele show verzorgen. Ben erg benieuwd. Kort om Veel actie. En het werk niet te vergeten met de reorganisaties Ja goed om even los te komen. Lieverds goede reis en tot mails
  3. Jacqueline Hoeks:
  4. Anja:
    20 mei 2015
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt, een plaatje om te zien.
    Wij als thuisblijvers moeten hard werken maar wij genieten van de mooie verhalen.
    Fijn dat alles zo goed verloopt genieten maar lekker verder.
    Tot het mooie volgende verhaal.
    gr